Turistika v Smoleniciach na Záruby

Naspäť
Prostredie Malých Karpát v okolí Smoleníc neďaleko Trnavy ponúka niekoľko nenáročných turistických trás s mnohými atrakciami, ktoré sú vhodné aj pre deti. Prečítajte si tip na jednoduchý turistický okruh s výstupom na najvyšší vrch Malých Karpát Záruby a náučným zakončením na hradisku Molpír.

Obec Smolenice je od Trnavy vzdialená len 20 km, pričom sem premáva vlakové aj autobusové spojenie. Po obci sa môžete počas sezóny prepravovať bezplatnou kyvadlovou dopravou Smolenickou fčelou. Vrchol Malých Karpát sa nachádza nad obcou a zo Smoleníc sem vedie niekoľko trás.

Tento turistický okruh z centra obce od Kostola Narodenia Panny Márie na Záruby je dlhý približne 10 kilometrov, vedie po žltej a modrej turistickej značke a má miernu náročnosť. Ide o najmenej náročnú trasu na Záruby a vhodná je tak aj pre menšie deti.

Túra sa začína v Smoleniciach pri kostole a pokračuje po asfaltovej ceste k Smolenickému zámku. Pred zámkom pri rázcestníku Smolenický zámok sa trasa ťahá doľava a pokračuje po modrej značke okolo rázcestníku Klauža.

Po približne hodine a pol pomalej chôdze lesom sa dostávate k turistickému rázcestníku Čertov žľab, ktorý leží v nadmorskej výške 555 m.n.m. Po zelenej turistickej značke sa v priebehu desiatich minút dostanete do Sedla pod Zárubami, odkiaľ sa začína približne polhodinový výstup na vrchol Zárub, ktorý sa v posledných desiatkach metrov spája s červenou značenou turistickou značku. Tá je zároveň Cestou hrdinou SNP a Štefánikovou magistrálou.

Vrchol Zárub sa nachádza v nadmorskej výške 767 m.n.m. a poskytuje výhľady na celú malokarpatskú oblasť.

Zo Zárub sa môžete vrátit naspäť do Sedla pod Zárubami a k rázcestníku Čertov žľab. Tentokrát pri rázcestníku Čertov žľab zostúpite po zelenej turistickej značke Čertovým žľabom. Ide o roklinu kaňonovitého charakteru, ktorá je plná skalných útvarov a pomerne strmá, no nejde o technicky náročný zostup a bez problémov ju zvládnu aj deti.

Približne po polhodine turistickej chôdze prichádzate k Rázcestiu nad Vlčiarňou, kde sa napájate na modrou značenú turistickú cestu a cyklotrasu a pokračujete po Náučnom chodníku Smolenický kras a Náučnom chodníku Molpír okolo rázcestníku Vlčiareň na žltú turistickú značku, z ktorej neskôr odbočíte na Náučný chodník Smolenický kras k hradisku Molpír. Táto časť cesty trvá približne hodinu a pol.

Podľa výkladových tabúľ sa môžete na mieste dozvedieť zaujímavé informácie o pravekom hradisku, umiestnení studne a ďalších významných bodov hradiska.

Na vrchole si môžete vychutnať výhľady na dolinu Hlboče, ale aj na vrchy Záruby či Havranica. Po zostúpení okolo replík pravekých obydlí narazíte na model tohto starovekého hradiska.

V tomto momente sa nachádzate blízko východiskového bodu svojej túry, kostole Narodenia Panny Márie v Smoleniciach. V priebehu 4 hodín tak prejdete zaujímavú aj náučnú časť malokarpatskej prírody.

Pri turistike nezabúdajte na vhodné oblečenie a obuv, ale aj na pitný režim a občerstvenie. Ak by ste sa po fyzickej námahe chceli odmeniť, odporúčame navštíviť rodinné medovinárstvo Včelco v Smoleniciach, ktoré okrem výhľadu na Smolenický zámok ponúka aj lokálnu medovinu, medové pivo, kávu a občerstvenie.